Liikunta eri muodoissaan on
jokaiselle tärkeää, eritoten jo ikääntyville senioreille. Pyöräily yhtenä
liikunnan muotona monipuolistaa ja aktivoi
ikääntyvien ihmisten liikuntatarpeita.
Ikäihmisten liikunnan lisäys
toisi siihen investoidut varat nopeasti takaisin säästyneinä
sairauskustannuksina.
Vanhemmatkin ihmiset
pyöräilisivät enemmän, mutta monet sydän- ja keuhkosairaudet mm. astma
estävät pyöräilyharrastuksen, koska yksinkertaisesti ei jaksa polkea pitkiä
ylämäkiä. Tähän ongelmaan sähköavusteinen polkupyörä antaisi oivan avun. Sen
avulla pyöräilystä tulisi nautittava liikuntamuoto.
Mutta useimmille eläkeläisille
nykyisten sähköavusteisten pyörien hinta on aivan liian korkea. Kohtuullisen
hyvän sähköavusteisen pyörän hinta vastaa keskimääräisen eläkkeensaajan
bruttokuukausieläkettä.
Ministeri Bernerin tekemä aloite
valtion tuesta sähköpyörän hankintaan sai kuitenkin valitettavan paljon ja yli
puoluerajojen vastustusta. Keskustelu vietiin hyvin nopeasti koskemaan vain
työmatkakäyttöä ja se sai heti useat poliitikot vastustamaan hanketta,
puhuttiin mm. fillarikommunismista. Edes vihreät eivät lähteneet tukemaan
hanketta. Mutta kukaan ei ottanut esille
yhä kasvavaa ikäihmisten joukkoa, joka haluaisi liikkua monipuolisesti. Meitä
on jo nyt noin 1,4 miljoonaa.
En ymmärrä tätä voimakasta
vastustusta. Miksi ajatus tyrmättiin välittömästi. Yhtään kunnollista tai järkevää
vasta-argumenttia ja perustelua en ole kuullut. Vai oliko kyseessä pelkästään
yhteinen antipatia ministeri Berneriä ja hänen ”kummallisia ehdotuksiaan”
vastaan.
Monissa muissa Euroopan maissa
sähköavusteiden pyörien hankintaa tuetaan. Ruotsissa tuki on 25 %
hankintahinnasta, Oslossa tuki on 500 euroa ja Pariisissa 200 euroa, jota
ollaan korottamassa 400 euroon.
Miksiköhän? Siksi, että saataisiin kansa, myös varttuneempi väki pyörän
satulaan ja liikkumaan.
Sähköpyörien hankintatukeen oli
alustavasti varattu 16 miljoonaa euroa, joka on sama summa kuin mitä esim. Stora
Enso saa vuosittaista yritystukea. Stora Enson tulos kuitenkin on reilu 600
miljoonaa euroa. 16 miljoonan yritystuen poisto heiltä ei vähentäisi yhtiön
tulosta kuin 2,5 %. Vastaavia yritystukia maksetaan vuosittain 6 – 8 miljardia euroa. Eli
pyörien hankintatuen rahoituksesta ei todellakaan ollut kyse, rahoitus olisi
saatu helposti ottamalla pienen pieni osuus pois yritystuista.
Sähköautojen hankintaa tuetaan
ja sitä pidetään hyvänä ja tavoiteltavana asiana ,mutta sähköpyörien hankintaa
ei tueta. Miksiköhän? Eikö se ole tarpeeksi hienoa ja tavoiteltua?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti