sunnuntai 22. huhtikuuta 2018

Sähköpyörän hankintatuki tyrmättiin


Liikunta eri muodoissaan on jokaiselle tärkeää, eritoten jo ikääntyville senioreille. Pyöräily yhtenä liikunnan muotona monipuolistaa ja aktivoi  ikääntyvien ihmisten liikuntatarpeita.  Ikäihmisten liikunnan lisäys  toisi siihen investoidut varat nopeasti takaisin säästyneinä sairauskustannuksina.
Vanhemmatkin ihmiset pyöräilisivät enemmän, mutta monet sydän- ja keuhkosairaudet mm. astma estävät pyöräilyharrastuksen, koska yksinkertaisesti ei jaksa polkea pitkiä ylämäkiä. Tähän ongelmaan sähköavusteinen polkupyörä antaisi oivan avun. Sen avulla pyöräilystä tulisi nautittava liikuntamuoto.
Mutta useimmille eläkeläisille nykyisten sähköavusteisten pyörien hinta on aivan liian korkea. Kohtuullisen hyvän sähköavusteisen pyörän hinta vastaa keskimääräisen eläkkeensaajan bruttokuukausieläkettä.

Ministeri Bernerin tekemä aloite valtion tuesta sähköpyörän hankintaan sai kuitenkin valitettavan paljon ja yli puoluerajojen vastustusta. Keskustelu vietiin hyvin nopeasti koskemaan vain työmatkakäyttöä ja se sai heti useat poliitikot vastustamaan hanketta, puhuttiin mm. fillarikommunismista. Edes vihreät eivät lähteneet tukemaan hanketta.  Mutta kukaan ei ottanut esille yhä kasvavaa ikäihmisten joukkoa, joka haluaisi liikkua monipuolisesti. Meitä on jo nyt noin 1,4 miljoonaa.
En ymmärrä tätä voimakasta vastustusta. Miksi ajatus tyrmättiin välittömästi. Yhtään kunnollista tai järkevää vasta-argumenttia ja perustelua en ole kuullut. Vai oliko kyseessä pelkästään yhteinen antipatia ministeri Berneriä ja hänen ”kummallisia ehdotuksiaan” vastaan.
Monissa muissa Euroopan maissa sähköavusteiden pyörien hankintaa tuetaan. Ruotsissa tuki on 25 % hankintahinnasta, Oslossa tuki on 500 euroa ja Pariisissa 200 euroa, jota ollaan korottamassa 400 euroon.  Miksiköhän? Siksi, että saataisiin kansa, myös varttuneempi väki pyörän satulaan ja liikkumaan. 
Sähköpyörien hankintatukeen oli alustavasti varattu 16 miljoonaa euroa, joka on sama summa kuin mitä esim. Stora Enso saa vuosittaista yritystukea. Stora Enson tulos kuitenkin on reilu 600 miljoonaa euroa. 16 miljoonan yritystuen poisto heiltä ei vähentäisi yhtiön tulosta kuin 2,5 %. Vastaavia yritystukia maksetaan vuosittain 6 – 8 miljardia euroa. Eli pyörien hankintatuen rahoituksesta ei todellakaan ollut kyse, rahoitus olisi saatu helposti ottamalla pienen pieni osuus pois yritystuista.
Sähköautojen hankintaa tuetaan ja sitä pidetään hyvänä ja tavoiteltavana asiana ,mutta sähköpyörien hankintaa ei tueta. Miksiköhän? Eikö se ole tarpeeksi hienoa ja tavoiteltua?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti